اگر رابطه عاطفی را قطع کرده¬اید اما آسیب¬هاب این قطع رابطه شما را آزار میدهد، چه کنید؟
راهکارهای مقابله با آسیب ¬های بعد از قطع رابطه
محمد ترکمان
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

ایجاد ارتباط عاطفی خیلی آسان است، اما بیرون آمدن از آن رابطه و التیام یافتن در آن خیلی سخت است. می‌توان گفت قطع رابطه، به راستی یکی از کارهای دشوار و دردناک است. به‌خصوص اگر به فرد مقابل، دلبستگی عاطفی پیدا کرده‌اید. گرچه این کار سختی است اما شاید شما آن را انجام داده¬اید یا در حال انجام آن هستید، ولی همچنان با نارحتی¬ها و آسیب¬های، هنگام و پس از قطع رابطه مانند احساس اضطراب، دلتنگی، تماس¬های گاه و بیگاه طرف مقابل، میل به بازگشت، احساس گناه و… درگیرید. اگر در چنین مرحله‌ای هستید شاید توصیه‌های ما به کارتان بیاید.

• دلایل قطع رابطه را برای خود پیدا کنید
علت‌ها را پیدا کرده، با خود فکر کنید درست است که با هم خاطرات خوش فراوانی داشتید اما آن رابطه نمی‌توانست به یک ازدواج موفق منتهی شود و در نهایت دیر یا زود این جدایی اتفاق می‌افتاد. وقتی روی دلایل جدایی تمرکز کنید، می‌توانید اشتباه‌های خود و طرف مقابل را متوجه شوید تا در آینده و در رابطه‌های دیگر، چنین مشکلاتی پیش نیاید. همچنین میتوانید فهرستی از تمام دلایلی که می‌گویند چرا او برای شما فرد مناسبی نبوده تهیه کنید. صریحاً تمام دلایل را بنویسید، اینجا جایی نیست که بخواهید چیزی را ببخشید. از تمام وقایع بدی که بین شما اتفاق افتاده احتمالاً نشانه‌ای دارید، آن نشانه را به همراه احساسی که در آن لحظه داشتید کنار هم بگذارید و زیر آن یادداشت کنید که دیگر نمی‌خواهید آن احساسات را تجربه کنید
• رابطه را بصورت منطقی و یکدفعه قطع کنید
برای خاتمه دادن یک رابطه، موضوع را به صورت حضوری یا تلفنی مطرح کنید. اما اگر می¬دانید تاب تحمل اصرارهای طرف مقابل برای حفظ رابطه را ندارید، قبل از حضور در محل قرار، همه واکنش ها و پاسخ¬ها و اصرارهای احتمالی او را پیش بینی کرده و برای آن جوابی آماده کنید. این طور هم ذهن خودتان آماده تر است هم راحت تر او را قانع می¬کنید که این رابطه سرانجامی نخواهد داشت. به او بگویید که فکر می کنید آینده مطلوبی در كنار هم نخواهید داشت و خوشبختی و آرامش را در آینده از هم دریغ خواهید کرد. بگویید این تصمیم به نفع هر دو شماست و امیدوارید سرنوشت خوبی در انتظارش باشد. یک رابطه برای تمام شدن به قطع ناگهانی نیاز دارد. قطع ذره به ذره رابطه هر دو شما را زجر خواهد داد و احتمال برقراری مجدد رابطه را بالا می برد.
• خود را برای پذیرش هیجانات منفی آماده کنید
بعد از جدایی تا مدتی غمگین هستید، پشیمان می شوید، احساس تنهایی می کنید، دوست دارید به خاطرات دو نفره¬تان مراجعه کنید و به تمام مکان¬هایی که با هم رفته اید سر بزنید. آهنگ های غمگین گوش دهید، رمان¬های عاشقانه بخوانید و گریه کنید… این ها همه طبیعی است. اما نباید اجازه دهید این رفتارهای طبیعی، شما را از ادامه زندگی باز دارند. رابطه¬ای که سرانجامی ندارد، باید تمام شود. این بزرگترین لطفی است که شما به خود و طرف مقابل می¬کنید.
• هیجانات منفی خود را تخلیه کنید
برای تخلیه هیجانات روش¬های گوناگونی وجود دارد مانند حرف زدن با یک فرد معتمد یا نوشتن نامه. سعی کنید آنچه در درون‌تان وجود دارد را روی کاغذ پیاده کنید، البته حواس‌تان باشد که باید کاملاً با خود صادق باشید و خودتان را سانسور نکنید. یکی از مهم‌ترین فواید نوشتن این است که شما وقتی قلم به دست بگیرید ناگهان احساساتی روی کاغذ می‌آیند که خودتان از دیدن آنها شگفت‌زده شده و در نتیجه به یک بینش و شناخت عمیق‌تر از خود می‌رسید و همین شناخت عمیق باعث می‌شود که رابطه‌های بعدی خود را بهتر مدیریت کنید. تا دیگر مجبور به جدایی نشوید. علاوه بر همه اینها نوشتن از بار غم‌ها کم می‌کند و دیگر احساس خفگی نخواهید کرد چون احساس می‌کنید مغزتان خالی شده ‌است.
• زمینه¬های بازگشت را کم کنید.
از تمام محیط‌هایی که ممکن است شما را به یاد دوستتان بیندازند پرهیز کنید. حتی اگر دوستان مشترکی داشتید برای مدتی از آنها دوری کنید، به هیچ‌وجه به اعضای خانواده او نزدیک نشوید، حتی سعی نکنید با ایمیل یا تلفن با او و نزدیکانش تماس بگیرید. به هیچ‌وجه به محیط‌هایی که احتمال حضور او وجود دارد، نروید. اگر او تلاش می‌کند که با شما صحبت کند قبل از صحبت با او به نتیجه خوب فکر کنید. اگر برای برگرداندن کادوها یا امانت‌ها مجبورید همدیگر را ببینید در فضای کاملاً رسمی و کوتاه همه چیز را تمام کنید.
• مرور خاطرات را رها کنید
اگر تصمیم به قطع این رابطه گرفته‌اید به یاد داشته ‌باشید که فکر کردن به خاطرات خوب می‌تواند تمام دلایل منطقی را از ذهن شما پاک کند و در نتیجه دوباره به همان رابطه مسموم بازگردید. خیلی طبیعی است که مغزتان شروع به خیالبافی و شما را قانع کند که این رابطه آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد نبوده ‌است یا حتی خیالاتی به ذهن‌تان بیاید که زندگی بدون فرد مقابل ممکن نخواهد بود اما باید به مغزتان فرمان توقف بدهید، موقعیت را بپذیرید و سعی کنید به سمت آینده حرکت کنید نه گذشته.
• یک حمایت اجتماعی برای خود فراهم کنید
بعد از یک جدایی سخت شما به کسانی نیاز دارید که دوست‌تان داشته‌ باشند و درک‌تان کنند، چنین افرادی می‌توانند به شما احساساتی خوب تزریق کنند. سعی کنید بیشتر در جمع دوستان و اقوام دلسوزتان باشید، آنها به شما کمک می‌کنند خود را یک فرد ارزشمند بدانید و بتوانید زودتر خودتان را پیدا کنید؛ یک شبکه آرام‌بخش از دوستان بیش از هر چیز می‌تواند از دردها و آلام شما کم کند.
• قطع رابطه را برای خود خیلی بزرگ نکنید
به خودتان نگویید کلاً یک آدم برای شما روی زمین وجود داشته است و حالا او را از دست دادید. عشق باعث می شود که فکر کنید فقط همین آدم است که با شما هماهنگ است. در فیلم ها و کتاب ها هم به این اسطوره دامن می زنند اما مسئله اینجاست هیچ چیز جادویی در مورد یک شخص خاص وجود ندارد.در واقع در روی زمین تعداد زیادی آدم وجود دارند که می توانیم با آنها رابطه خوبی داشته باشیم. البته درست بعد از به پایان رسیدن یک رابطه عاطفی، نمی توانیم اینجور فکر کنیم اما باید بپذیرید که به احتمال خیلی خیلی زیاد شما کسی دیگری را پیدا می کنید و کمی بعد فکر می کنید که او هم تنها کسی روی زمین هست که به شما می آید.
• از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید
پایان دادن به یک رابطه دوستی و آن هم رابطه ای که پر از عواطف بوده، در هر حال سخت و دردناک است و برای برخی افراد، میتواند سازگاری آنان را به شدت مختل کند. بنابراین اگر بعد از مدتی در خلق خود بهبودی نیافتید، و تحمل رنج پس از قطع رابطه برای شما سخت بود، میتوانید از کمک یک روانشناس یا مشاور مجرب استفاده کنید.